Lotnictwo

Lotnictwo jest branżą, w której na świecie druk 3D jest najpowszechniej stosowany. Stosuje się go zarówno do prototypowania, jak i drukowania gotowych komponentów. Za pomocą druku 3D wykonuje się nie tylko elementy wyposażenia wnętrza czy kokpitu, ale również od niedawna części stosowane w silnikach samolotowych. Lotnictwo korzysta głównie z technik wydruku: SLS i z proszków metali, ale nie brakuje również projektów w obszarze prototypowania sięgających po techniki DLP i SLA. Ze względu na innowacyjny charakter branży i niezmienne poszukiwanie najlepszych rozwiązań oraz spektrum możliwości jakie dają techniki addytywne nie ma wątpliwości, iż druk 3D stał się już powszechnym “narzędziem”, bez którego ciężko wyobrazić sobie branżę lotniczą w XXI w.

  • Globalna firma HP i 3D Center zawarły długoletnie partnerstwo dotyczące dystrybucji drukarek 3D pracujących w autorskiej technologii kalifornijskiego giganta.s Umowa obejmuje sprzedaż kompletnych systemów drukarek 3D z akcesoriami, serwisem i obsługą oraz materiałami eksploatacyjnymi. MULTI JET FUSION Multi Jet Fusion pozwala drukować modele o bardzo wysokiej jakości i wytrzymałości nieodbiegającej od technologii selektywnego spiekania laserem (SLS), ale w zdecydowanie efektywniejszy (drukarki MJF pracują do dziesięciu razy szybciej niż drukarki SLS) sposób i dużo taniej. Technologia MJF oparta na około 100 patentach firmy HP z pewnością zmieni w najbliższych latach całkowicie rynek druku 3D z tworzyw sztucznych, CZWARTA REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA „Cieszymy się, że rozpoczniemy współpracę z firmą HP i będziemy mieć okazję wdrażania ich produktów. Technologia HP Jet Fusion przewyższa zdecydowanie inne technologie na rynku możliwościami i wieloma parametrami druku. Niech o skuteczności tej technologii świadczy fakt, iż może ona skutecznie zastąpić produkcję opartą na formach wtryskowych, której wielkość nie przekracza 10 000 sztuk rocznie. MJF jest ważnym krokiem w rozwoju technologii addytywnych, który z pewnością wywrze swoje piętno na tzw. “czwartej rewolucji przemysłowej”. Z pewnością jest to dla nas początek ekscytującego i długotrwałego partnerstwo z firmą HP „, mówi Ulf Qviberg, prezes 3D Center. dr Krzysztof Nowak Sales Director i Principal Advisor 3D Center  ...

  • W inżynierii mechanicznej zajmującej się konstruowaniem i budową maszyn, urządzeń, pojazdów etc. druk 3D sprawdza się jak nigdzie indziej. Wystarczy spojrzeć na dane  – około 35-40 % rynku technik addytywnych to przemysł lotniczy i automotive, czyli branże w których wprowadzanie nowych rozwiązań, ulepszanie i zmiana są czymś permanentnym. Gdybyśmy skupili się tylko na tych dwóch branżach, to mamy dwa wyjścia albo stworzyć bardzo długą listę tych, którzy techniki addytywne stosują albo zadać bardzo proste pytanie – kto jeszcze z branży po druk 3D nie sięgnął? Wydaje się, że takich firm jest jak na lekarstwo i coraz częściej inżynieria mechaniczna bez druku 3D po prostu nie może się obejść. Dlaczego? Proste odpowiedzi Odpowiedź jest prosta, bo właściwie tylko druk 3D daje możliwość niemalże natychmiastowego przeniesienia modelu z postaci komputerowego projektu do namacalnego obiektu i to na urządzeniu stojącym na biurku obok czy w pokoju po drugiej stronie korytarza i to w ekspresowym czasie od kilkudziesięciu minut do kilku dni (w zależności od wielkości drukowanego modelu, jego geometrii i stosowanej technologii). Coś co istnieje jedynie wirtualnie, może nabrać kształtów i zostać przetestowane, ulepszone, zmienione i to z pominięciem czasochłonnego i zazwyczaj bardzo kosztownego procesu wytwarzania prototypów bardziej tradycyjnymi metodami. Jeśli dorzucimy do tego właściwie brak ograniczeń w obszarze geometrii i materiałów czy możliwość drukowania  ruchomych obiektów to nie dziwią słowa Johna Harta (twórcy studiów addytywnych na osławionym MIT): “To me, it’s not clear yet what all those opportunities are. It’s only a matter of time for the creativity of the world to figure that out”. Nie tylko FDM Oczywiście końcowy sukces zależy od zastosowania odpowiedniej technologii druku 3D, materiału czy niezbędnej wiedzy. Niestety w Polsce ciągle dość powszechnym jest utożsamianie druku 3D z technologią FDM (Fused Deposition Modelling, czyli osadzanie topionego materiału), która jest najbardziej archaiczna, najmniej precyzyjna i ostatecznie najbardziej problematyczna, ale jednocześnie......

  • Latanie od zawsze (przynajmniej od nieudanego skoku w przestworza Ikara) było ambiwalentne. Ambiwalencja rozciągała się od bieguna strachu, niepewności, łamania praw natury do bieguna fascynacji, spełnienia odwiecznego marzenia, dokonania niemożliwego. Niezależnie od czasów, zajmujący się problemem latania byli wynalazcami i prekursorami czystej wody, w swoim myśleniu wyprzedzali swoją epokę i wyznaczali nowe trendy. I tak jest do dzisiaj. Firmy lotnicze są w absolutnej czołówce branż, które stosują innowacyjne rozwiązania i wprowadzają unikatowe patenty. Nie dziwi zatem, że około 15-20 % światowego rynku druku 3D związanego jest z lotnictwem, astronautyką i dronami. Nowa technologia (druk 3D), wkracza  w obszar wymagający wyjątkowych rozwiązań.Przemysł lotniczy co najmniej od dekady jest żywo zainteresowany możliwościami jakie daje druk 3D, ale wydaje się, iż ostatnie dwa lata były tymi, w których mariaż technologiczny wybrzmiał najgłośniej. Eksperyment Airbusa W czerwcu zeszłego roku w czasie berlińskich targów lotniczych, Airbus zaprezentował Thor’a (Testing High-tech Objectives in Reality) – pierwszy wydrukowany samolot ważący 21 kg i mierzący około 4 m. Nie jest to może gigant, ale nie jest to też zwykły prototyp-zabawka. Eksperyment Airbusa potwierdził, iż dzięki zastosowaniu druku 3D można otrzymywać elementy o bardzo skomplikowanej geometrii (do tej pory występujące jedynie w naturze albo w formie wizualizacji; zwłaszcza tym pierwszym Airbus przygląda się ze znaczną uwagą), niemożliwe do uzyskania tradycyjnymi metodami wytwarzania. Dodatkowo projekt ten potwierdził, iż drukowane komponenty mogą być nawet 50-80% lżejsze, a przy produkcji dużo efektywniej wykorzystuje się materiał, co może przynosić znaczne oszczędności. GE Aviation i silniki  GE90-94B W 2016 r. GE Aviation stało się pierwszą na świecie firmą, która uzyskała pozwolenie (w tym przypadku od US FAA) na zastosowanie drukowanych w 3D części (metalowa obudowa czujnika temp. T25 przy sprężarce) w silnikach odrzutowych. Rozwiązanie to będzie zastosowane w ponad 400 silnikach GE90-94B dedykowanych dla Boeingów 777. Do tej pory powszechnie uważano, iż druk 3D może służy jedynie do......

  • W poprzednim artykule, poświęconym drukarkom włoskiej firmy Roboze, zwracałem uwagę na ogromne możliwości, jakie daje urządzenie Roboze One +400, głównie ze względu na możliwość stosowania materiałów typu PEEK, PEI czy Carbon-PA. Warto zaznaczyć, że oprócz użycia filamentów o bardzo wysokiej temperaturze topnienia, inżynierowie z Włoch zadbali również o precyzję – głowica nie porusza się na “pasku” jak w większości FDMów, ale na “śrubach”, co znacząco zwiększa dokładność i powtarzalność wydruków. Mając na uwadze powyższe, nie dziwi że duch Yody unosi się nad zapaleńcami druku 3D z Bari. “Do or not do, there is no try” – mądrość Wielkiego Mistrza Jedi stała się mottem Roboze i jednoznacznym sygnałem, że  jeśli chcesz być najlepszy, nie ma miejsca na kompromis, po prostu musisz dążyć do doskonałości. To bardzo dobrze rokuje na współpracę 3D Center z Włochami, a poza tym kto nie lubi “Gwiezdnych Wojen”? 3D Center niedawno zostało dystrybutorem Roboze na Skandynawię, Kraje Bałtyckie i Polskę. Jedna i druga strona nie ma wątpliwości, że to bardzo dobre partnerstwo, bo obie firmy stawiają sobie najwyższe cele. są w pełni profesjonalne i oddane rozwojowi i popularyzacji technologii druku 3D.  Na koniec oddajmy głos założycielom 3D Center i Roboze. Alessio Lorusso, Roboze założyciel i CEO We are very happy to join forces with 3D Center, one of the leading 3D resellers in the North part of Europe. These regions are extremely important for us due to the high awareness of 3D printing in general, and the presence of well-developed heavy industries that are yearning for innovative 3D technologies. This is the perfect ground for Roboze to deploy a professional and experienced partner such as 3D Center, that has the right know-how in offering AM and production solutions based on 3D printing. Ulf Qviberg, 3D Center założyciel i CEO We are excited to partner with Roboze. The company’s 3D printing technology,......