Wsparcie drzwi pociągu z MJF
Firma CAF postanowiła wyjść ze standardowych metod wytwarzania i zidentyfikowała części, które można wytwarzać technologią przyrostową. Jedną z nich było wsparcie dźwigniowe drzwi pociągu. Wcześniej tego typu części były wykonywane standardami metodami – w obrabiarce CNC. Początki projektu nie były proste, ponieważ okazało się, że pierwsza zaproponowana geometria, nie była wystarczająco wytrzymała, żeby przenieść wymagane obciążenia. Jednak kolejna wytworzona z użyciem technologii MJF konstrukcja okazała się wystarczająco wytrzymała. Wymiana tych części pozwoliła na obniżenie kosztów związanych z produkcją oraz ją przyspieszyła.
Rysunek 1 Przykład konstrukcji wsparcia drzwi pociągu wytworzonej z użyciem technologii MJF
Lepsze uchwyty na butelki z Jet Fusion
Podobnie wcześniej wspominanej firmie udało się zastąpić kosztowne, używane do tej pory ciężkie metalowe uchwyty na butelki. Zaprojektowali inne rozwiązanie i wdrożyli je w życie. Zaprojektowane tak uchwyty, również są wytwarzane z użyciem technologii Multi Jet Fusion od HP. W tym przypadku również pozwoliło to na znaczne obniżenie kosztów produkcji.
Rysunek 2 Uchwyty na butelkę do pociągów wytwarzane z użyciem technologii MJF
Eurobaliza i Multi Jet Fusion od HP
Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) jest to system sygnalizacji i sterowania ruchem kolejowym w UE. Zastępuje on różne systemy bezpieczeństwa, które są niekompatybilne pomiędzy poszczególnymi krajami. Celem tego projektu jest wyposażenie pociągów w automatyczne systemy, które są w stanie zatrzymać lub spowolnić pociąg, w przypadku gdy zawiedzie człowiek. System stale zbiera dane o stanie kolei z pomocą sygnałów elektromagnetycznych. Pokrywy anten systemu znanego także jako Eurobaliza została wytworzona z użyciem technologii Multi Jet Fusion od HP. Antena wraz z wydrukowaną osłoną, jest wykorzystywana także w innych systemach sterowania ruchem kolejowym. Pierwsza antena wydrukowana 3D jest prototypem i ma być zamontowana testowo w pociągu w Arabii Saudyjskiej.
Rysunek 3Prototyp osłony eurobalizy wykonanej z użyciem technologii MJF
inż. Karolina Wilińska